NORRLÄNDSKA

Källor

Kategori: Allmänt

Wikipedia: Jag har valt att använda Wikipedia som en av mina källor för att jag tyckte att informationen som fanns där lät trovärdig. Jag granskade den noga och kanstaterade att den var väldigt trovärdig och då antagligen sann. Jag jämförde den även med andra sidor, dock fanns det inte så många, och det stod ungefär samma sak.
 
dialektergottsundaskolan3.blogspot.se: Detta är en blogg jag hittade när jag googlade på norrländska. Jag tror den är gjord av elever i ungefär samma ålder som mig. Faktan de hade verkade även den trovärdig. Den stämde överens med annan fakta jag hittat och eftersom att den var skriven av skolungdomar antog jag att de måste ha granskat informationen själva.
 
Youtube: Jag använde mig även utav youtube för att höra på folk som pratade och lite annat. Filmerna jag hittade tyckte jag var trovärdiga. Vissa filmer var inspelade på så sätt att man förstod att de bara hade filmat vad som hände och då måste det ju vara väldigt trovärdigt men även filmer som Fredrik Lindströms "Dialektmysterier" måste innehålla sann fakta eftersom att den sändes på SVT som en program där personer skulle få chansen att lära sig mer om alla olika dialekter. Informationen måste då ha varit nogrannt granskad. Dessutom intervjuade han personer som pratade norrländska och vilka vet inte bättre än de hur norrländskan "fungerar".

KOMMENTARER:

  • Fröken säger:
    2014-03-15 | 16:25:22

    Jättebra att du har värderat dina källor, vad som är trovärdigt och inte. Det gäller att granska kritiskt!

    Jag hade gärna sett att du skrivit ut hela källan (hela webbadressen) efter varje inlägg, så man vet vilken källa som hör till vilken text. Detta är dock överkurs eftersom jag inte har gått igenom det med er. Jag ska ta upp citatteknik och källförteckningar så snart som möjligt. Bra jobbat!

Kommentera inlägget här: